دلفيناريوم کيش


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آژانس مسافرتی و گردشگری مانلی پرواز و آدرس manliparvaz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تور ارزان کيش (دلفيناريوم کيش)

کيش علاوه بر تمام جذابيت هايي گردشگري که دارد در زمينه دلفيناريوم يکي از رکوردارها است و توانسته بدون استفاده از دانش خارجي به اين رکورد برسد و در ايران اولين پارک دلفين ها در کيش افتتاح شده است با خريد تور ارزان کيش از اين پارک زيبا ديدن فرماييد.

، پارک دلفين هاي کيش نخستين پارک دلفين ايران و يکي از مراکز تفريحي جذاب و ديدني جزيره کيش است که توجه گردشگران داخلي و خارجي زيادي را به خود جلب کرده است ، اين مجموعه در مساحتي حدود 70 هکتار در جنوب شرقي جزيره کيش قرار گرفته است.

اين مجموعه داراي فضايي سبز با انواع گونه هاي مختلف جانوري ، گياهي ، باغ پرندگان و دلفيناريوم است و پستانداراني همچون دلفين ، گراز و شير دريايي در آن نگهداري مي شوند.

اين پستانداران در استخرهايي به حجم 12 هزار متر مکعب آب نگهداري مي شوند و بازديد کنندگان مي توانند مهيج ترين و زيباترين حرکات نمايشي را توسط دلفين هاي اين مجموعه مشاهده کنند.

مجموعه دلفيناريوم پارک دلفين ها از سال 78 راه اندازي شده و دلفين ها و شيرهاي دريايي روزانه براي بازديدکنندگان نمايش اجرا مي کنند.

در باغ پرندگان اين پارک61 گونه از انواع پرندگان به چشم مي خورد که پليکان ، شتر مرغ ، طوطي ماکائو ،فلامينگو ، طاووس ، لک لک ، توکان ، توراکو ، حواصيل، قو و پنگوئن از ان جمله است ، بيشتر اين پرندگان متعلق به آفريقا و آمريکاي جنوبي است و برخي پرندگان بومي چون مينا ، گاوچرانک و طوطي سبز نيز در ميان آنها مشاهده مي شود. اين پرندگان مي توانند در زير توري و در فضايي به وسعت 2 هکتار تا ارتقاع 12 متر پرواز کنند .

خزندگاني همچون کروکوديل، لاک پشت ، انواع مارهاي بوآ، پيتون ، کبري و افعي و همچنين انواع ميمون ها در پارک دلفين هاي کيش نگهداري مي شوند که که گردشگران مي توانند آنها را از نزديک مشاهده کنند.

فضاي سبز اين پارک نيز شامل حدود 100 گونه مختلف گياهي همچون درخت هاي نخل، لور (انجير معابد)، اوکاليپتوس، آکاسيا، مورد، کهور و گونه هاي مختلف کاکتوس است .

سرمربي دلفين هاي دلفيناريوم کيش گفت : از تعداد هشت دلفين موجود در اين مجموعه ، پنج دلفين 18 تا 25 ساله هستند و سه دلفين ديگر نيز در چند سال گذشته به دنيا آمده اند ،شادي چهار ساله ، ماتي  يکساله و نوزادي که 16 شهريور ماه امسال به عنوان هشتمين دلفين خاورميانه متولد شده و تا کنون نامي براي آن انتخاب نشده است .

مهرداد رادمهر با ياد آوري اينکه باروري دلفين ها از سال 80 به بعد آغاز شده است اظهارکرد : باروري در محيط بسته بسيار سخت است و نگهداري از دلفين ها در سطح بالا و استاندارد در اين زمينه موثر است ، در طي چند سال گذشته که مربيان مجموعه با تکنولوژي نگهداري و پرورش صحيح دلفين ها آشنا شده اند سه نوزاد دلفين در اينجا متولد و نگهداري شده است.

وي با تاکيد بر اينکه تولد نوزاد دلفين به طور معمول در آب هاي آزاد صورت مي گيرد و زايش سالم دلفين در محيط بسته کم سابقه است اظهار کرد : در هر دوره باروري دلفين ها ، در نيمه دوم هر سال تمامي حرکات يک دلفين و همچنين سلامت وي از لحاظ ابتلا به انواع بيمارهاي انگلي پايش و ثبت و ضبط مي شود ، در اين دوره مربيان با تجربه و آموزش ديده به صورت 24 ساعته از دلفين مادر نگهداري و مراقبت مي کنند و تمامي واکنش هاي آن را در طي يکسال دوران بارداري کنترل و بر کيفيت و شرايط آب ، دما و نوع تغذيه نيز نظارت کامل صورت مي گيرد.

رادمهر گفت : نوزاد تازه متولد شده چهارمين فرزند دلفين مادر است ، به طور نسبي عمر متوسط يک دلفين 30 سال است که با مراقبت هاي صحيح اين ميزان به 40 سال افزايش پيدا مي کند.

وي اظهار کرد : ايران در زمينه توليد مثل دلفين در شرايط بسته در منطقه خاورميانه رقيب ندارد و دلفيناريوم جزيره کيش در اين زمينه و تعداد زايش دلفين در جهان رکوردار است ؛ دلفيناريوم جزيره کيش با تربيت نيروهاي بومي و متخصص با تکيه بر دانش بومي مي تواند به يکي از قطب هاي صادرات اين علم به ديگر نقاط جهان تبديل شود .

سرمربي دلفين هاي کيش در مورد نحوه تغذيه دلفين ها گفت : هر نوزاد دلفين 2 سال از شير مادر تغذيه مي کند ، در سه ماهه نخست نحوه شير خوردن ، حرکت ، شنا کردن و تنفس گرفتن را از مادر ياد مي گيرد .

رادمهر افزود: دلفين ها بر خلاف ساير موجودات به تنفس خود و زمان بندي آن فکر مي کنند ، دلفين ها در مواقع خطر به کف آب مي روند و پس از آن نيز به سطح آب مي آيند و بر تنفس خود متمرکز مي شوند ، در طول اين مدت نوزاد علاوه بر يادگيري نحوه تنفس، روش برخورد با موانع پيش رو و خطر را نيز فرا مي گيرد .

وي با اظهار اينکه دلفين ها مجهز به سيستم صوتي هستند و براي ارتباط نيز از همين سيستم استفاده مي کنند اظهار داشت: آنها با فرستادن امواج ، خطر، موانع پيش رو و يا صيد را تشخيص مي دهند .

سرمربي دلفين ها با تاکيد بر اينکه سلامت دلفين ها از اهميت بالايي برخوردار است گفت: پس از گذشت يکسال از شيرخوردن ، نحوه گرفتن ارتباط براي کنترل بيماري ، خون گيري ( هر سه ماه يکبار )، سونوگرافي ، آندوسکوپي ،نحوه ايستادن و غذا خوردن از دست و حرکات آموزشي توسط مربي به دلفين آموزش داده مي شود.

وي افزود : دلفين ها بايد آرام آرام ماهي خوردن را فرا بگيرند آن هم از نوع منجمد ، دليل استفاده نکردن از ماهي تازه ، آلودگي احتمالي آنها به انگل و ويروس است که سبب بيماري دلفين ها مي شود .از آنجا که اين پستانداران داراي ارزش بالايي هستند و نگهداري از آنها سخت است براي جلوگيري از بروز هر گونه مشکل و بيماري بايد به طور مستمر سلامتي آنها کنترل شود.

رادمهر گفت : اين ماهي ها در دماي منفي 32 درجه منجمد مي شوند تا عوامل بيماري زا از بين برود ، پس از انجماد زدايي ماهي ها به دلفين ها داده مي شود ، اين روش غذا دادن به دليل اينکه دلفين عادت به شکار در آب دارد در ابتدا کمي سخت است اما پس از گذشت مدتي به آن عادت مي کنند.

راد مهر گفت : زماني که دلفين ها در حال رشد هستند کالري بيشتري نياز دارند ، دلفين چهار ساله اي همچون شادي که در سن رشد است روزانه 7 تا 8 کيلو و و دلفين هاي بزرگتر 10 تا 12 کيلو ماهي مي خورند .

وي در مورد اينکه آيا شير دلفين مادر براي نوزاد در طي دو سال کافي است گفت : در حالت عادي بله ، اما اگر دلفين مادر به نوزاد خود شير ندهد بايد آمادگي لازم را براي تغذيه دلفين با غذاي مناسب داشته باشيم ،تا کنون به فرمول شير دلفين دست پيدا نکرده ايم که بتوانيم در زمان جدا شدن مادر از نوزاد و در مواقع ضروري حيوان را تغذيه کنيم .

راد مهر در مورد نحوه آموزش به دلفين ها گفت : دلفين ها موجودات با استعدادي هستند ، در مرحله نخست و پس از برقراري ارتباط و يادگيري نحوه غذا خوردن از دست مربيان به صورت مستقيم حرکات پايه به آنها آموزش داده مي شود ، برنامه هاي کنترل سلامتي نيز بر روي آنها به صورت مستمر انجام مي گيرد که خوشبختانه تمامي تجهيزات لازم براي اينکار فراهم است .

وي تصريح کرد :آموزش ها مرحله به مرحله و به صورت مستمر که شامل حرکات نمايشي است آغاز مي شود ، اين آموزش ها در هر سني براي دلفين ها ادامه دارد ، هر يک از دلفين ها تا کنون حدود 80 حرکت نمايشي را ياد گرفته اند و با توجه به استعداد موجود در آنها ممکن است تعداد حرکات افزايش پيدا کند ، به طور معمول به دلفين هاي ماده حرکات هنري ظريف و به دلفين هاي نر حرکات سخت تر را آموزش مي دهيم اما بيشتر تمرکز مربيان بر آموزش دلفين هاي جوان است .

وي با بيان اينکه 8 مربي زن و مرد در مجموعه فعاليت مي کنند افزود : يک مربي علاوه بر کسب اطلاعات لازم بايد علاقه مند به کار باشد ، حدود چهار سال زمان مي برد تا يک نفر بتواند مربي پايه يک يا 2 بشود ، مهمترين نکته در کار مربي نحوه برقراري ارتباط با دلفين است ، اگر اين ارتباط درست برقرار شود آموزش راحت تر خواهد شد .

راد مهر درمورد برگزاري دوره هاي آموزش براي مربيان و توانمندي آنان به خبرنگار ايرنا گفت : به اذعان مربيان خارجي ، ظرفيت و توانمندي مربيان ايراني بالاست ، در خارج از کشور مربيان دلفيناريوم ها با يکديگر ارتباط دارند و تجارب و دانش خود را از راههاي مختلف و در سمينار ها و برنامه ها به هم منتقل مي کنند ، انجمني به نام مربيان پستانداران دريايي نيز در جهان ايجاد شده در صورتي که اين تجربه در ايران نيست .

وي اضافه کرد : گاه مربيان مجموعه برخي حرکات آموزشي را که طي سالها تجربه به دلفين ها آموزش داده اند را مي توان سالها بعد در همين انجمن ها مشاهده کرد ، اين موضوع نشان از توانمندي مربيان ايراني دارد که توانسته اند با همت و تلاش اين تجارب ارزشمند را بدست آورند.

رادمهر افزود: ما توانسته ايم استفاده از آندوسکوپي سرپايي را به دلفين ها آموزش دهيم که اين اقدام سبب تعجب مربيان خارجي شده بود.

سرمربي دلفين هاي کيش در مورد شرکت مربيان در دوره هاي آموزشي خارج از کشور اظهار کرد : تمامي دوره ها در همين جا برگزار شده است و مربياني از روسيه ، اسپانيا ، اوکراين ،کانادا و استراليا براي آموزش به ايران آمده اند.

راد مهر در مورد تجربه زاد آوري و نگهداري دلفين ها پس از زاد آوري در خارج از کشور گفت : کشورهاي خارجي در اين زمينه سابقه کمي دارند، تنها کشورهاي آمريکا و روسيه در اين زمينه تجربه بالايي دارند که آنهم دانش خود را به راحتي به ساير کشورها انتقال نمي دهند ، با بهره مندي از راهنمايي و تجارب برخي مربيان خارجي و تلاش مربيان مجموعه در کسب اطلاعات روز توانستيم دانش را بومي کنيم و زاد آوري و نگهداري را در همين جا انجام دهيم .

وي در مورد بيماري هايي که ممکن است دلفين ها به آن مبتلا شوند گفت :ناراحتي هاي گوارشي و تنفسي مهمترين بيماري براي دلفين ها است ، کم محلي نيز سبب افسردگي آنها خواهد شد .

يکي ديگر از سرمربيان اين مجموعه شرايط نگهداري دلفين به دليل گرماي هوا در کيش را سخت تر از ديگر نقاط دانست گفت : دماي هوا و به تبع آن دماي آب کيش بالاست و تاسيسات بزرگ و مجهزي براي خنک کردن نياز است ، دماي نگهداري و باروري دلفين ها بايد به زير 26 درجه برسد.

ميلاد قدمي با بيان اينکه استخرهاي موجود 12 تا 14 هزار متر مکعب ظرفيت گنجايش آب دارند افزود : اين آب 24 ساعته بايد در حال گردش باشد و ما نمي توانيم آب دريا را مستقيم وارد مجموعه کنيم و براي اينکار بايد تغييرات دمايي صورت گيرد ،همچنين براي جلوگيري از آلودگي و جلبک زدن بايد تصفيه و بطور مستمر کنترل شود.

وي با بيان اينکه نگهداشتن آب در دماي بين 24 تا 26 درجه دشوار است اظهار کرد : درجه اين حجم آب بايد به صورت مداوم به ويژه در ماه هاي گرم ( ارديبهشت تا آبان ماه) کنترل شود ، هر دستگاه خنک کننده و تهويه به هر دليلي که خراب شود خسارت جبران ناپذيري را به مجموعه وارد مي کند .

معاون پارک دلفين هاي کيش در مورد اينکه آيا مالک مجموعه به دنبال افزايش دلفين هاي موجود است ؟ گفت : هزينه انتقال دلفين از کشوري به کشور ديگر گران است اما مالک مجموعه به دنبال راهکاري براي آن بوده و زحمات زيادي براي پويايي مجموعه کشيده شده است ، خريد تجهيزاتي همچون سونوگرافي و آندوسکوپي به رغم هزينه هاي بالا نسبت به سود آوري ،نشان از علاقه مندي وي به کشور و افزايش ظرفيت ها و جاذبه ها براي جذب گردشگر دارد .

مهدي طباطبايي با تاکيد بر اينکه خريد و فروش دلفين آزاد نيست و شکار آن نيز ممنوع است قيمت دلفين هاي آموزش ديده را بسيار گران دانست و گفت : قيمت يک دلفين خام از دريا گرفته شده 250 تا 300 هزار دلار است .

بر اساس گفته رئيس اداره محيط زيست کيس جريمه صيد انواع نهنگ و کوسه نهنگ 150 و انواع دلفين 100 ميليون ريال است .

طباطبايي در مورد اينکه آيا مجموعه هاي ديگري در اين زمينه در کشور فعاليت مي کنند به ايرنا گفت : دلفيناريوم برج ميلاد و مجموعه نوپاي ديگري در تبريز نيز در اين زمينه فعاليت دارند.

معاون پارک دلفين هاي کيش شنا با دلفين را از جذاب ترين سرگرمي ها براي گردشگران دانست و گفت : روزانه متوسط 600 گردشگر از اين مجموعه پارک دلفين ها ديدن مي کنند و از حرکات نمايشي آنها لذت مي برند .

جزيره کيش با وسعت حدود 91 کيلومتر مربع در 18 کيلومتري سرزمين اصلي در آب هاي نيلگون خليج فارس واقع شده و سالانه پذيراي بيش از يک ميليون و 700 هزار گردشگر داخلي و خارجي است .

روستاي باغو ، شهر تاريخي حريره ،شهر زيرزميني کاريز، آب انبار سنتي درخت سبز ، اسکله تفريحي ، کلبه هور ، کشتي يوناني ،خانه بوميان کيش، مجموعه تفريحي پارس سافاري ، گذر هنرمندان ،سواحلي زيبا ، پارک آهوان ، مجموعه تفريحات دريايي ، باغ راه ايراني، پلاژ بانوان و آقايان ، پارک هاي کيش و دوچرخه سواري از جاذبه هاي تاريخي ، تفريحي و گردشگري کيش است که هر ساله عده زيادي در سفر به کيش از آن بهره مند مي شوند.

تور ارزان کيش را از مراکز معتبر تهيه نماييد





:: برچسب‌ها: تور ارزان کیش , بلیط ارزان کیش , تور لحظه آخری , تور چارتر کیش , مانلی پرواز , ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهدی بهجت
ت : یک شنبه 9 آبان 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');