کبوترهاي حرم مشهد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آژانس مسافرتی و گردشگری مانلی پرواز و آدرس manliparvaz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تور ارزان مشهد ( کبوترهاي حرم مشهد )

حضرت رضا (ع) يکي از لقب هاشون ضامن آهو است حال ضامن تمام کبوترهاست و علاوه بر تمام زائراني که از همه جاي دنيا به پابوس شاه مشهد مي آيند اين کبوترها نيز از همه جا به زيارت مي آيند و در اين حرم در جاي جاي آن لانه ميکنند

زياد ديده ايمشان؛ روي سقاخانه، داخل سوراخ سمبه هاي رواق ها، گاهي روي لوسترها و گاهي روي گنبدها. کبوترها آزاد و رها مي چرخند و دور مي زنند و هرکجا که دوست داشته باشند مي نشينند.

اينجا بارگاه امام هشتم شيعيان است و مکاني امن براي همه، حتي جانوران. تصوير کبوترها در گوشه گوشه حرم امام رضا (ع)آن قدر برايمان تصوير آشنايي شده که کمتر کسي به داستان زندگي آنها فکر مي‌کند؛ اينکه از کجا آمده‌اند و داخل حرم چطور به زندگي‌شان ادامه مي‌دهند؛ اينکه چرا با وجود احترام زياد زائران به آنها، تعدادشان نسبت به گذشته کم شده. اين پرنده‌هاي زيبا ديگر جزئي از حرم شده‌اند. بسياري از زائراني که از نقاط دور و نزديک به زيارت اين بارگاه مي‌آيند، نذرشان را با غذا دادن به آنهايا آزاد کردن‌شان در آستان حضرت ادا مي‌کنند.

«به آقا بگو به ياد من باشد.» اين طرف صحن جامع رضوي خلوت است و پر از کبوتر؛ هر کدام گوشه‌اي نشسته‌اند و دنبال غذا مي‌گردند. ولي آن طرف صحن جامع رضوي، رو به ايوان قبله قالي‌هاي قرمز سه متري پهن شده و جمعيت زيادي روي آنها نشسته‌اند. «لا اله الا الله» دوم که گفته مي‌شود، پايان اقامه اذان ظهر است و نمازگزاران به نماز مي‌ايستند. «به آقا بگو من را از ياد نبرد.» دختر دنبال کبوترهاي گوشه صحن راه مي‌رود و مدام با آنها حرف مي‌زند. از آنها مي‌خواهد که وقتي روي صحن و گنبد طلا پرواز مي‌کنند، به امام رضا(ع) سلام‌اش را برسانند. دختر جوان از نيشابور آمده. مي‌گويد زيارتش را کرده و کنار ضريح، درد دلش را با حضرت در ميان گذاشته؛ «اما کبوترها خيلي به آقا نزديک‌اند. هميشه کنارش هستند.»

 

 

http://manliparvaz.com/%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7/%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C/%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF.html

حرم امن يار

صف نمازگزاران که پراکنده مي‌شود، کبوترها به سمت رواق‌هاي دور صحن پرواز مي‌کنند. گرماي آفتاب ظهر است و کبوترها سايه رواق‌ها را براي استراحت انتخاب کرده‌اند اما جنب و جوش آنها تمام نشدني است؛ کبوترها گاهي از رواقي به رواق ديگر مي‌پرند و گاهي هم به صحن ديگري سر مي‌زنند و روي رواق آن صحن مي‌نشينند؛ «رواق‌ها لانه کبوترها نيستند». عليرضا هاشمي - پرنده‌شناس همراه ما - اين‌را مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: «کبوترها جايي براي لانه کردن داخل حرم ندارند. آنها يا روي گنبدها مي‌خوابند يا لانه‌شان را جاي ديگري بيرون حرم مي‌سازند». به گفته هاشمي کبوترهاي حرم يا کبوتر چاهي‌اند که توي چاه‌ها و قنات‌ها مي‌خوابيده‌اند يا کبوترهاي خانگي‌اي هستند که زير شيرواني‌ها و داخل سوراخ سمبه‌هاي شهر لانه داشته‌اند. حرم، خانه اصلي اين کبوترها نيست». با اين‌حال دورتادور رواق‌ها و کنار ايوان‌ها کبوترهايي نشسته‌اند که تعدادشان هم کم نيست. در حرم حضرت تقريبا درون هر صحني که باشي، فقط کافي‌ است چشم بچرخاني و آنها را ببيني؛ چندتايي در حال پروازند و چندتايي هم کنار هم نشسته‌اند. پس اين همه کبوتر چگونه به حرم آمده‌اند؟ احمد خطاييان خليل‌آباد، خادمي است که همان موقع در صحن جامع مي‌بينمش و سؤالم را اين‌گونه پاسخ مي‌دهد: «اين کبوترها را مردم نذر کرده‌اند و وقفي حضرت هستند. مي‌آيند اينجا ولشان مي‌کنند و چون اينجا پر از کبوتر است جلد اينجا مي‌شوند و مي‌مانند. اينجا برايشان خيلي امن است».

کبوترهاي رها

«همين امروز کلي کبوتر از تهران و ساوه آوردند اينجا ول کردند. کافي‌ است کبوترها اينجا رها شوند تا ماندگار حرم شده و اينجا بمانند.» خادمي اين را مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: «يکي‌شان که از تهران آمده بود، معلوم بود که خيلي هم کبوترهايش را دوست داشت. بايد مي‌ديدي چطور با تک‌تکشان خداحافظي‌مي‌کرد».

اما خيلي از کساني که اينجا براي نذر ادا شده‌شان کبوتر رها مي‌کنند، نگهدارنده کبوتر نيستند؛ «خيلي‌ها از راه دور براي اداي نذرشان آمده‌اند و کبوترها را همين‌جا در مشهد مي‌خرند». خادم صحن آزادي مي‌گويد که به محل فروش اين کبوترها کوچه کفترفروش‌ها مي‌گويند؛ «دو تا محل وجود دارد. زائران يا به کوچه کفترفروش‌هاي نزديک حرم مي‌روند يا مي‌روند دروازه قوچان مشهد، روبه‌روي پاساژ نصر که بازار خيلي داغ‌تري دارد». مي‌گويد خودش هم يک‌بار آنجا رفته؛ «قيمت بعضي کبوترها تا 200 هزار تومان هم مي‌رسد. البته خريدارها بايد حواسشان باشد چون بعضي از فروشندگان کبوترهاي خوبشان به ميله جلوي سردر مغازه عادت کرده‌اند؛ براي همين هم اين کبوترها را هرجا که رها کنند، باز هم برمي‌گردند و روي همان ميله مي‌نشينند».

از صحن آزادي گوشه‌اي از گنبد طلاي حضرت مشخص است. روي گنبد اثري از کبوتر نيست، فقط گاهي کبوتري از کنارش پرواز مي‌کند و آن‌طرف‌تر مي‌نشيند. در اين صحن کبوتر زيادي وجود ندارد؛ براي همين به گفته پرنده‌شناس همراهمان به سمت صحن اصلي حرم مي‌رويم.

خانم جواني کيسه نايلون پر از گندمي را پرت مي‌کند روي سقاخانه. اينجا صحن انقلاب است و بيشترين ازدحام کبوترهاي حرم را مي‌توان در همين صحن ديد. خان دانه هم براي اين کفترها مي‌ريزم. اينها پاکند و گناهي ندارند. هميشه هم کنار حرم امام هستند». صحن انقلاب پر از پرنده است. درست است که بيشترين تجمع آنها را مي‌توان روبه‌روي ايوان طلا، روي گنبد کوچک سقاخانه ديد اما با کمي دقت، ديگر کبوترها هم به چشم مي‌آيند؛ دورتادور رواق‌ها، گوشه‌هاي صحن و حتي ميان پاهاي زائرين. البته در گوشه و کنار اين صحن گهگاه قمري يا کلاغي هم به چشم مي‌خورد که براي پيدا کردن غذا بهترين مکان را انتخاب کرده‌اند. با وجود ازدحام زياد کبوتر در اين صحن، اينجا جايگاه کبوترهاي حرم نيست. خادمي به سمت خروجي صحن هدايت اشاره مي‌کند و آدرس مي‌دهد: «بست طوسي، کنار باغ رضوان».

تور ارزان مشهد  و تور هوايي مشهد را از مراکز معتبر خريداري کنيد





:: برچسب‌ها: تور ارزان مشهد , بلیط ارزان مشهد , مانلی پرواز , تور لحظه آخری , تور چارتر مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهدی بهجت
ت : شنبه 8 آبان 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');