حمام مهدي قلي بيگ


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آژانس مسافرتی و گردشگری مانلی پرواز و آدرس manliparvaz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تور ارزان مشهد (حمام مهدي قلي بيگ)

يکي از مکان هاي گردشگري مشهد که قدمت تاريخي دارد و اين مکان از نظر توريست هايي که به مشهد مي آيند واقعا جذاب است و در مجاورت مقبره امير ملکشاه در محله قديمي سرسنگ، بين بازار سرشور و بازار بزرگ واقع شده و کوچه مجاور آن به کوچه «حمام‌شاه» مشهور است. نام اصلي آن «حمام مهدي قلي‌بيک» بوده، ولي به‌دليل مجاورتش با مقبره امير ملکشاه به «حمام‌شاه» شهرت يافته است که پس از پيروزي انقلاب نيز به «حمام رضوي» تغيير نام پيدا کرد کساني که با تور ارزان مشهد سفر ميکنند حتما از اين مکان ديدن نمايند

  براساس وقف‌نامه اين حمام، تاريخ ساخت آن، سال 1027هـ.ق است و واقف آن مهدي قلي‌بيک، ميرآخور شاه‌عباس صفوي، از بازماندگان خانواده امير ارغون اويرات (از نخستين حکام ايران شرقي و خراسان در دوره مغول) بوده است. از اين بنا هيچ کتيبه‌اي برجاي نمانده است و از معمار و سازنده آن خبري در دست نيست.

واقف اين حمام، يک قنات نيز براي آن احداث کرده است، با اين شرط که مازاد آب آن را به مسجد گوهرشاد دهند و اضافه بر آن را صرف امور خيريه کنند و اضافات آن را درنهايت، در زمين‌هاي خارج شهر جاري سازند. بناي اين حمام با گذشت زمان و همچنين دخالت‌هاي غيراصولي، مانند افزودن يک قسمت زنانه جديد به قسمت‌هاي قديمي آن در سال1350 دچار دگرگوني شد و چهره اصلي خود را از دست داد. بناي ياد شده از سال1369 به‌تدريج متروکه شد تا اينکه در سال1376 در فهرست بناهاي تاريخي کشور به ثبت رسيد.

 

 

بناي حمام مهدي قلي بيک(حمام‌شاه)، پيش از آغاز عمليات مرمتي، شامل بخش‌هاي ورودي، سربينه(رخت‌کن)، گرم‌خانه و سرويس‌ها بود. اما با شروع عمليات باستان‌شناسي و مرمت، فضاهاي جديدي چون هشتي ورودي، شاه‌نشين شمالي(حاکم‌نشين)، حوض هشت ضلعي سربينه، لايه‌هاي زيباي نقاشي (در قسمت سربينه)، کاشي‌هاي ازاره سربينه (از نوع زيررنگي)، هشتي يا ميان در، حوض کف هشتي، خزينه، حوضچه‌هاي تصفيه آب، استخر آب سرد و تنبوشه‌ها (لوله‌هاي سفالي آب‌رساني در معماري سنتي) پيدا شد و طي اين عمليات، مساحت حمام از حدود 400مترمربع قبلي به هزار و 875 مترمربع رسيد. محوطه ورودي حمام به‌وسيله يک پله، همراه با يک انحناي ملايم، به هشتي کوچکي وصل مي‌شود. با عبور از پنج پله با همان انحنا به سربينه يا رخت‌کن مي‌رسيم که زيباترين بخش حمام است.

در وسط هشتي، حوض کوچکي به چشم مي‌خورد که به احتمال زياد، مسير برگشت از گرم‌خانه به رخت‌کن بوده و افراد پس از بيرون آمدن از گرم‌خانه، پاي خود را آب مي کشيدند و سپس وارد سربينه مي‌شدند.

پس از هشتي وارد گرم‌خانه مي‌شويم. فضاي گرم‌خانه، مربع شکل و داراي چهار ستون در وسط است که پوشش گنبدي‌شکل سقف، شامل نورگيرها بر روي اين ستون‌ها قرار دارد. در اطراف گرم‌خانه، غرفه‌ها و در قسمت غربي آن، خزينه حمام قرار دارد که سطح همه آن‌ها کمي از کف گرم‌خانه بلندتر است. در کف خزينه، ديگ‌هاي مسي بزرگي براي گرم کردن آب ديده مي‌شود. در دو طرف خزينه دو اتاق وجود دارد که يکي از آن‌ها مربوط به حوضچه‌هاي تصفيه آب بوده و طي عمليات بازسازي برداشته شده است.

بناي حمام مهدي قلي‌بيک که با گذشت چهار قرن از ساخت اين گنجينه هنري، هنوز اصالت آن محفوظ مانده است، با گذشت زمان و نبود مراقبت و همچنين دخالت‌هاي غيراصولي، دچار آسيب‌هاي جدي شده بود که در سال1378 توسط معاونت فني و عمراني موقوفات آستان قدس رضوي، زيرنظر کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خراسان رضوي و با اعتبار سازمان عمران و توسعه حريم حرم امام رضا(ع) بازسازي شد و درنهايت در اختيار سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي قرار گرفت و به موزه مردم‌شناسي تغيير کاربري داد. 

تور ارزان مشهد را از مراکز معتبر خريداري نماييد

 

مشهد هوايي





:: برچسب‌ها: تور ارزان مشهد , تور چارتر مشهد , تور لحظه اخری , مانلی پرواز , بلیط ارزان مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : مهدی بهجت
ت : دو شنبه 1 آذر 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');