دومين و بزرگترين واقف سادات رضوي


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آژانس مسافرتی و گردشگری مانلی پرواز و آدرس manliparvaz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تور ارزان مشهد(دومين و بزرگترين واقف سادات رضوي)

اين آرامگاه که از آثار دورة صفويّه است به ثبت آثار ملّى و تاريخى رسيده است   و مقبره وي در ملک شخصي خود بود که در نزديکي کوه سنگي مشهد ميباشد کهد با ايوان کاشي کاري شده از انتهاي خيابان بهشتي جلب توجه ميکند محراب نفيس اين مکان داراي ماده ئ تاريخ سال 1407ق است.مقبره ميرزا ابراهيم رضوي تنها بنا و يادگار تاريخي در دوره شاهي صفوي در مشهد است

اين مقبره در خيابان کوه سنگى در غرب شهر مشهد و در کوچة شهيد قرائيان قرار دارد.

 

 

ش

ساختمان بقعه، داراى ايوانى بلند با کاشى‏هاى الوان است که از دور جلب توجّه مى ‏کند.

ايوان در ميان يک صحن بزرگ قرار دارد و يکى از بناهاى باستانى در مشهد به شمار مى‏ رود و تعدادى قبر هم در آنجا به چشم مى‏ خورد.

اعتماد السلطنه در مطلع الشمس از اين مقبره ياد کرده و مى‏نويسد: «در حوالى مشهد مقدس تقريباً در طرف جنوب، کوهى است معروف به کوه سنگى و در جلوى آن ايوانى است که دهنه آن بيست و نه پاست و طول سى و نه پا و ارتفاع آن غير از ازاره صد و سى خشت، جنبين ايوان دو طبقه است و دو گوشواره دارد.

در عقب گوشواره‏هاى فوق، اطاقى است. جلو ايوان و گوشواره‏ها را با خشت ساخته‏اند، باقى را با گچ کار کرده و در جلو ايوان قطعه سنگى است، طول آن موافق دهنه ايوان و عرض آن ده کره و قطر آن آنچه از خاک بيرون است نيم زرع.

در ميان ايوان قبر مرحوم ميرزا ابراهيم ناظر، جد سلسله سادات رضويه است که اولاد آنها پشت به پشت نظارت آستانه مقدّسه را دارند. در ايوان، محرابى است و در پيشانى محراب به خط نستعليق اين اشعار حجارى شده است:

اين عمارت بدور شاه صفى‏                     بـزمين آمـد  از بهشت نعيم‏

حوض پيش عمارتش کوئى‏                     مى‏دهد ياد کوثــر و تسنيم‏

گفت فخر از براى تاريخش‏                     عــالم است و مقام ابراهيم‏

سنة 1047، راقمه پير محمد الحافظ و نيز به همان خط رباعى ذيل در محراب حجارى شده است:

کردند مــزين اين رواق از دو طـرف‏

تا کــرد بنايش خلــف شــاه نجف‏

يک نصف از آن مقبره گشت چه خلد

آن نصف دگــر مسجد با عـزو شرف‏

حوضى در جلو ايوانست طولاً پنجاه و پنج پا، و عرضا سى و هفت پا. اين حوض از پاشويه که نيم زرع از کف زمين بالا است و يک ازاره بالاى آن و دور حوض همه مفروش به سنگ است و قطعات سنگ دو زرع و يک زرع و يک مربع با شش گره قطر تراشيده شده و جميع سنگ‌ها عبارت از يکصد و بيست و چهار پارچه است.

در جلو و بيرون ايوان، قبر ميرزا خليل کاشى، منشى باشى مرحوم حسام السلطنه سلطان مراد ميرزاست و شعر مسطور در ذيل تاريخ فوت اوست که بر سنگ قبر نقش کرده‏اند:

بناگهان ز ميان شــد يکى برون گفتا

که شد جليس محمد خليل بن احمد

تور ارزان مشهد را از مراکز معتبر خريداري کنيد

تور هوايي مشهد





:: برچسب‌ها: تور ارزان مشهد , تور چارتر مشهد , تور لحظه اخری , مانلی پرواز , بلیط ارزان مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهدی بهجت
ت : شنبه 29 آبان 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');