برج رادکان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آژانس مسافرتی و گردشگری مانلی پرواز و آدرس manliparvaz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تور ارزان مشهد(برج تاريخي رادکان شگفتي معماري خواجه نصيرالدين طوسي)

کاشف برج رادکان گفت: برج تاريخي رادکان چناران تنها برجي است که توانايي تعيين چهار فصل سال، سال کبيسه و آغاز نوروز را دارد.

تيم خبر گردي مانلي با اشاره به زندگينامه‌ي خواجه نصيرالدين طوسي گفت: محمد بن حسن جهرودي طوسي مشهور به خواجه نصيرالدين طوسي در تاريخ 15 جمادي الاول 598 هجري قمري در طوس زاده شد پس از گذشت 21 سال از عمر خود به نيشابور رفت و در آنجا درصدد آموختن علم برآمد و پس از حمله مغولان به ايران به قهستان که نزديک کاشمر است نقل مکان کرد و پس از آن به قلعه الموت نزد اسماعيليان رفت و در تاريخ 18 ذي الحجه سال 672 هجري قمري در کاظمين دار فاني را وداع گفت.

وي افزود: از حدود 14 سال پيش به تحقيق درباره‌ي برج پرداختم و کتابي به نام "نگاهي ديگر به برج‌ها" را با کمک انتشارات ميراث فرهنگي منتشر نمودم.

آرين با اشاره به اسناد تاريخي در باب برج تاريخي رادکان و براساس نوشته "حافظ ابرو" «قريه رادک خواجه نصير الدين را آن جا برجي بوده است که دوازده دريچه داشته است در هر برجي که ماه نو شدي از يک دريچه مي‌نموده است» اظهار کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته همزمان با ساخت رصدخانه مراغه در سال 656 هجري قمري، با همکاري جمعي از دانشمندان برج تاريخي رادکان و همچنين تجهيز و احداث کتابخانه بزرگ رصدخانه مراغه گامي بلند در عرصه‌ي نجوم ايران برداشته است.

کاشف برج رادکان گفت: براساس مطالعات صورت گرفته برج رادکان واقع در منطقه توس به دستور خواجه نصيرالدين طوسي در راستاي نصف النهاري ساخته شده است که دوازده دريچه دارد و در هر برج ماه و ستارگان رصد مي‌شده است.

 

آرين در ادامه خاطرنشان کرد: برج رادکان به 12 ديوار خشتي بيروني با پهنا و بلندي برابر پايه گذاري شده است که 12 ديوار، دايره دور را به دوازده بخش 30 درجه‌اي و هر ديوار 30 درجه از زاويه افق را در پهنه باز برج در برمي‌گيرد.

وي افزود: پس از ديوارها به 36 ترک نيم ستوني برمي‌خوريم که دايره دور و پهنه را به 36 ترک 10 درجه‌اي بخش مي‌کند و بر ميان آنها دريچه‌هايي نمايان است و اين در حالي است که در بالاي درها و ميان ترک‌هاي نيم ستوني نيز دو دريچه چهار گوش نيز قابل مشاهده است.

آرين گفت: از سوي ديگر اين برج بر خلاف ساير برج‌ها داراي دو در است که در راستاي طلوع زمستاني و غروب تابستاني طراحي و ساخته شده است و بر اساس شواهد موجود، پنجره‌ها و درها به دو طرف و به شکل يک مستطيل کوچک ديده مي‌شوند.

کاشف برج رادکان خاطرنشان کرد: يقينا باز شدن اين دريچه‌ها و پنجره‌ها به دو طرف، به دليل تابش نور آفتاب طراحي نشده بلکه به دليل تابش و نور رساني افتاب از دو جهت ايجاد شده بنابراين هدف نور رساني نبوده است.

آرين با بيان برنامه‌هاي ويژه نوروز 1392 گفت: امسال سال کبيسه است و اگر آفتاب باشد، 29 اسفند، 30 اسفند و يکم فروردين به برج رادکان خواهيم رفت

تور ارزان مشهد را از مراکز معتبر خريداري کنيد

تور هوايي مشهد





:: برچسب‌ها: تور ارزان مشهد , تور چارتر مشهد , تور لحظه اخری , مانلی پرواز , بلیط ارزان مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهدی بهجت
ت : چهار شنبه 26 آبان 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');